Felgi i nowe technologie

Miłośnicy tuningu i detalingu oraz geeki zafascynowane najnowszymi technologiami. Mam dla was informację, która poruszy was wszystkich. Na rynku pojawią się nowe  felgi. Dotąd były metalowe lub aluminiowe kute odlewane. Miały swoje wady. Nadeszło nowe. Technologie prosto z kosmosu wykonane przez polski  startup. Bezpieczne i lekkie obręcze.  Mocny materiał, przeczytajcie.

 

Dotychczas na rynku mieliśmy do czynienia z obręczami wykonanymi  z odlewu formy (przemysłowo i masowo) lub kutymi ręcznie z jednego kawałka stopionych metali. (aluminium+).   Filozofia zastosowanych technologii, polega na takim dobraniu stopu i uformowaniu, by skutki sił działających podczas jazdy na koła, rozłożyć jak najrówniej po całej obręczy. Koła więc muszą być grube, a za tym ciężkie.

Niewielka polska firma Fibratech, stworzyła unikalną technologię budowy lekkich felg z włókien. Inni producenci tez pracują nad tego typu rozwiązaniami, ale to ich innowacyjna metoda działa na skalę przemysłową.

 

Porównanie: 16 calowe obręcze ważą 8,3 kg metalowa a 9,5 kg aluminiowa. Im grubszy profil obręczy tym waży ona więcej. Zatem, większa karbonowa 20”  waży 8,5 kg (wedle danych Fibratechu). Czyli jakieś 15% mniej niż kute na zamówienie alufelgi.

Nowa technologia jest inteligentna. Obręcze tworzą splecione ze sobą włókna węglowych (karbonowych) łączonych specjalną żywicą. Podczas jazdy  włókna elastycznie układają się pod wpływem sił działających na obręcz w trakcie jazdy. Drgań, temperatury. Daje to efekt punktowego wzmacniania obręczy, w miejscach, w których podczas jazdy jest ona narażona na mocniejsze działania sił w kontakcie z podłożem.

Zastosowane materiały pozwoliły obniżyć wagę do 8,5kg w feldze w rozmiarze 20 na 10 cali. Czyli waży mniej niż standardowa 10×16 cala.

O ile znam matematykę, i fizykę, mniejsza waga daje efekt oszczędności, na paliwie. Zmniejszenie oporów związanych z siłą tarcia także. Mniej benzyny oznacza pokonanie dłuższego dystansu na jednym baku. Lżejsze felgi, grubszy portfel.

Niedawno uzyskały certyfikaty jakości i bezpieczeństwa wydawane przez niemiecki TUV SUD. No i także wygrać kilka konkursów na innowacyjne produkty.

Ciekawostką jest, że Fibratech ma szansę stworzyć nowy segment rynku felg. Między premium kutymi, a odlewanymi z form. Docelowo zakładana cena jednej obręczy to koszt 700 euro. 9 ok. 3 tys.). Różnica nie tylko w wykonaniu jest widoczna, gdy ceny aluminiowych (ze stopu) kutych felg zaczynają się od ok. 6 tysięcy złotych za sztukę.(BBS).

Wolę rozwiązania, które wykorzystują siły natury, zamiast skupiać się na stworzeniu rozwiązań które będą z nimi walczyć i zapobiegać skutkom. Takie są właśnie kute czy odlewane felgi aluminiowe. Nie ważne jaka metoda obróbki stopu jest zastosowana.

Włókna węglowe zmieniające swoje położenie  przy zmianie siły to jedna z takich technologii.

Na początek polskie obręcze znajdą się w nowych, autach w montażu fabrycznym. Za jakiś czas felgi/obręcze trafią na rynek detaliczny pod marką własną Fibratech.

Bartosz #KategoriaB

(źródło: informacja prasowa; foto własne Fibratech)

 

Please follow and like us:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *