Jak dużą przyczepę pociągniesz z kategorią B

Nie jest ważne czy masz już prawo jazdy, czy jesteś kandydatem przed egzaminem. Ten tekst Cię zainteresuje. Odpowie na pytanie o wielkość przyczepy i jak ustalić, co mogę ciągnąć swoim samochodem. Zobaczcie jakie to proste. A może warto od razu zdobyć uprawnienia B+E ?

 

Jaką dużą przyczepę mogę holować z kategorią B?

Przyczepa plus ciągnący ją samochód, nazywa się zestawem drogowym. Co do długości przepisy nie zawierają ograniczeń.

Kluczowym parametrem jest waga przyczepy i samochodu. Zanim podam cyfry poznajcie pojęcia:

Masa własna – ciężar pustego pojazdu, bez pasażerów. Wlicza się w to wagę paliwa, smarów, olejów oraz wyposażenia fabrycznego samochodu lub przyczepy.

Dopuszczalna masa całkowita (DMC) – maksymalna waga pojazdu, obciążonego osobami i ładunkiem, dopuszczona do jazdy po drodze

Rzeczywista masa całkowita (RMC) – masa pojazdu łącznie z osobami i bagażami w środku.

Dopuszczalna ładowność – największa masa ładunku i osób, jaką można przewieźć pojazdem. Jest to DMC – Masa własna pojazdu, w kilogramach.

Granicę tego co można holować za samochodem z prawem jazdy B wyznacza ładowność, czyli waga. Przyczepy i samochodu.

Standardowo do kategorii B można w zestawie użytkować przyczepę lekką, której Dopuszczalna masa całkowita ( łączna waga przyczepy i ładunku) wynosi 750kg, a zestaw auto + przyczepa nie waży ponad 4,25t.

Zapamiętajcie: rzeczywista masa przyczepy (zapakowanej, ze skuterem, gruzem itp. na pace) nie może być wyższa niż 750 kg ! Jest to wspomniana wcześniej tzw. DMC [dopuszczalna masa całkowita, podana w dowodzie rejestracyjnym].

Drugi istotny przyczepy jaki określają jeszcze przepisy to hamulce.

Przyczepa bez hamulców może ważyć maksymalnie połowę tego ile wynosi masa własna (fabryczna bez pasażerów) ciągnącego ją auta.

Przyczepa z hamulcami bezwładnościowymi, to DMC samochodu ciągnącego przyczepę musi wynosić 1,33 masy DMC przyczepy. Czyli auto ma być o 1/3 cięższe od ciągniętej przyczepki z gruzem.

Trzeci przypadek to przyczepa z hamulcami najazdowymi lub uruchamianymi z miejsca kierowcy. Tu wyładowana przyczepa może mieć więcej niż 750kg, ale załadowana nie może być cięższa niż podana przez producenta masa własna ciągnącego ją samochodu (fabryczna waga bez pasażerów i bagażu). Dopuszczalna masa całkowita zestawu nie może być wyższa niż 3,5t.

Miłośnicy sportów wodnych i korzystający z przyczepy w związku z pracą, rozważycie wyrobienie  dodatkowego uprawnienia E, o którym piszę w następnym paragrafie.

Słynne ,,krokodylki” z ITD (Inspekcja Transportu Drogowego) ma mobilne wagi. Wbrew obiegowym opiniom, służą one nie tylko do wykrywania przeciążonych TIRów i dostawczaków.

A może zrobić B+E?

Camping, skutery, budowlanka…..  Powodów, żeby zdobycie dodatkowe uprawnienia, na większe przyczepy powyżej 750 kg (DMC) jest sporo. Myślę, że warto. Teoretycznie DMC takiego zestawu może osiągnąć wartość 7 ton.

Na literkę E, zdaje się tylko dodatkowy egzamin praktyczny, polegający na manewrowaniu zestawem auto z przyczepą po placu WORD.  Przepisy obowiązują takie same, chyba że marzy się nam kategoria na dostawczaka ,,C”.

Jest też opcja dla zaczynających przygodę z kategorią B. Jest co raz więcej auto szkół, które dla przygotowują kandydatów od razu na egzamin praktyczny na kategorię B+E.

 

Ja jednak nie jestem aż taki kozak, i zaczynam od jazdy z kategorią B i lekką przyczepą. Na początek nie chcę utrudniać i wydłużać sobie nauki o dodatkowe metry i kilogramy. 😉

Zastanawiam się, czy zamiast B+E, nie lepiej zrobić później uprawnienia na kategorię C i prowadzić spokojnie camper?

To bardzo ciekawa wojna, pomiędzy przyczepą campingową a autem campingowym? Kamper ma ten plus,  że jest bardziej mobilny i można korzystać z niego zimą, na wypady na narty.

 

Zapraszam zainteresowanych egzaminem B+E, zajrzyjcie do źródła:

WORD egzamin

Wkrótce kolejny materiał.

Bartosz #KategoriaB

Please follow and like us:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *