Czym chcemy jeździć Ranking nowości

 

Od początku roku na drogi wyjechało prawie 140 tysięcy nowych samochodów. Na koniec roku, będzie ich nieco ponad pół miliona.Rynek rośnie. Zmieniają się udziały poszczególnych marek. VW, Toyota, PSA. Ilość sprzedanych egzemplarzy, procenty wzrostu, udział w rynku, przedział cenowy. Popatrzmy na to inaczej. Jaki typ aut wybieramy? Combi czy sedan.  Miejskie kompakty czy bardziej offroad. Co kupujemy, wygodę czy marzenia.  

Trendem wyznacza rynek, czyli kupujący auta. O nasze serca i portwele  rywalizują głownie ze sobą marki koncernu Volkswagen, podgryzane przez Japończyków z Toyoty i francusko-japońskie combo Renault-Nissan.

Jeśli chodzi o typ nadwozia to trend jest i pozostaje od lat konserwatywny. WYgrywa praktyczny hatchback. W pierwszej 20, jest aż 10 aut tego typu. Wliczając auta powstałe z ewolucji tego typu to 16/20. Suwy w tym najlepiej sprzedająca się Dacia Duster, swoje źródło ma w małym kompaktowym hatchbacku. Większość aut SUV jest zresztą robiona w oparciu o kompaktowe miejskie modele segmentu C, ewentualnie w rozmiarze aut z segmentu klasy średniej D. (np. VW Passat). Do tego 2 crossovery (bardziej terenowe SUVy) i zaledwie dwa sedany  wyprodukowane przez grupę Volkswagena. Niestety nie jest to moje ulubiona marka premium, Audi, a Skoda Suburb i VW Passat. Typowe auta klasy średniej, z segmentu D. Smuci mnie, że na liście nie znalazł się żaden  model reprezentujący marki premium.  Podkreślam – MARKA, a nie producent.

Zakupy indywidualne osobówek to zaledwie 1/3 rynku aut sprzedawanych na naszym rynku. Reszta to zakupy podmiotów  z REGON-em. Jednoosobowe działalności i duże floty.

Firmy też nie rozpieszczają swoich pracowników i nie szaleją z zakupami. Podobny jak w zakupach kilientów indywidualnych rozkład typów nadwozi, segmentów i marek jest w autach ,,służbowych”, kupowanych przez firmy. Maks dla menedżera to Suburb. Kurcze, mogło by to być przynajmniej Audi A4.

Na liście najlepiej sprzedających sie aut w pierwszym kwartale prym wiodą nadwozia typu hatchback i pochodne. Liftbacki, kompakty, SUVy itp.

Typ nadwozia SUV (sport utility vehicle) w wydaniu Europejskim to coś innego niż SUVy amerykańskie. Za wielką wodą ten segment tym skrótem określa się auta terenowe eksploatowane w mieście. Europejski SUV, to auto dla ludzi aktywnych, o cechach sportowych i do jazdy po ,,gorszych” drogach lub poza nimi, lecz nie w warunkach off road.  Walory jezdne europejskich aut tej klasy to możliwość komfortowej jazdy po ścieżkach.

A takie typy nadwozia są aktualnie na topie:

hatchback    10

liftback           3

SUV                  3

crossover       2

sedan              2

 

Ranking otwiera nietypowy SUV, Dacia Duster. Wyróżniają go dwie rzeczy, napęd na 4 koła i terenowa stylistyka nadwozia. Faktycznie auto od Renault stanowi oryginalne połączenie technicznych rozwiązań znanych z terenowych Nissanów z nieco topornym francuskim wnętrzem. Do tego technologia Android friendly, czyli idzie z trendem konsumenckim, internetu rzeczy. Przy cenie ok. 80 tysięcy PLN za dobrze wyposażoną wersję z terenowym akcentem 4×4. Cena plus uniwersalność, to mocny konkurent dla SUVów, terenówek i segmentu D. Nowych i używanych.

Dalsza część rankingu sprzedaży w 1 kwartale wygląda tak:

 

1.Dacia Duster 1 712 (SUV)                

2 Skoda Fabia 1 667  (hatchback)  

3 Skoda Octavia 1 666 (liftback)      

4 Toyota Yaris 1 364  (hatchback)

5 Volkswagen Golf 1 337  (hatchback)

6 Opel Astra 1 222  (hatchback)

7 Toyota Corolla 1 062  (liftback)

8 Ford Focus 930  (hatchback)

9 Fiat Tipo 839 (sedan/hatchback)

10 Skoda Rapid 804  (liftback)

11 Toyota C-HR 782  (crossover) 

12 Nissan Qashqai 764  (crossover)

13 Toyota Auris 750 (hatchback kompakt miejski)

14 Volkswagen Tiguan 733  (SUV kompakt)

15 Hyundai Tucson (SUV kompakt)

16 Renault Megane 721 (hatchback)

17 Renault Clio 707 (kompakt hatchback)

18 Skoda Superb 702 (sedan)

19 Opel Corsa 682 (hatchback kompakt miejski)

20 Volkswagen Passat 679 (sedan)

 

Podsumowując. W roku 2019 wybieramy auta praktyczne, częściej niż marki i modele we własnym stylu. Focus, Fabia, Yaris, to klasyczne bryły wyznaczające trendy w swojej klasie. Podobnie jak Corsa czy Clio.

To samo tyczy się niezawodności. Bardzo mocno utrwalony jest stereotyp taniego i niezawodnego ,,Japończyka” i ,,Niemca”.

Produktom włoskim czy francuskim nie ustępującym a nawet lepszym jakością, daleko do popularności tandemu. Chyba, że tak jak Renault, pod marką budżetową wykoszą konkurencję ceną.

Please follow and like us:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *